I. Prostor pro hru a fantazii

 

1. Úloha hry a fantazie v životě člověka / 2. Aktualizace hry v umění 20. a 21. století, zejména v literatuře / 3. – 6. Příklady moderních literárních směrů a tvůrčích skupin využívajících princip hry

 

     Rainer Maria Rilke (1875 – 1926): Sonety Orfeovi

     (1922)

 

     II.

 

Byla to téměř dívka. Povstala

z pravého štěstí lyry a básně;

přes závoj jara zářila jasně,

když si v mém uchu lůžko zchystala.

 

Spala ve mně. A vše bylo v jejím snu:

stromy, jimž můj obdiv hladí kmeny,

citlivé dálky, luh vycítěný

a každý úžas, jenž mě zasáhnul.

 

Spala svět. Bože, jenž zpíváš, jak jemně

ji stvořils, že prvně bděním zvábit

se nedala? Pohleď, vstala a spí.

 

Kde je pro ni smrt? Najdeš ještě dřív

ten motiv, než se tvá píseň stráví? –

Kam ze mě klesá?... Dívka byla téměř…

 

Objasněte, kdo je tou dívkou: odkud se vzala a kam zmizela?

Zhodnoťte jakovou stránku básně, objasněte některé tropy.

 

 

     Třetí elegie

 

Jedno je oslavit milenku zpěvem, a jiné, běda,

jej, boha proudů a viníka, skrytého v krvi.

Milenka pozná už z dálky, že chlapec je její.

Co ten ale tuší o pánu slasti, který tak často, ach,

kanoucí z ponurých samot, ba ještě předtím než

něha žen je uměla mírnit, a jako by nikdy jí

snad ani nebylo, zvedal svou boží, mohutnou

hlavu a vyzýval noc k věčné vzpouře.

Ó, Neptun krve, ó, jeho strašlivý trojzub.

Ó, temný vítr, kroužený v lastuře prsou.

Slyš, jak si noc hledá noru a důlek. Vy, hvězdy,

rodí se ve vás snad rozkoš, s níž milenec hledá

obličej milé? Nevzešla něha, se kterou vnímá

jas její tváře, z čistoty nebeských sfér? (…)

 

Báseň hovoří o odlišnostech muže a ženy (chlapce a dívky) v partnerském vztahu. Čeho se týkají a jak se projevují? Souhlasíte s autorovým viděním tématu?

 

 

     Guillaume Apollinaire (1880 – 1918): Pásmo

  

 

Objasněte autorovu tvůrčí metodu a určete její přednosti. Jak se tento postup projevuje v grafické stránce básně? Jak se nazývá příslušný umělecký (nejen literární) směr?

 

     Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1914): Malý princ (1943)

 

skenování0111.jpgskenování0110.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5235.JPG

 

Co všechno říká úryvek o rozdílu mezi světem dospělých a dětí? Jakou roli tu hraje hra a fantazie? Rozšiřte výpově´d o tématu knihy o některou z dalších epizod.

 

     Asteroidy – planetky; kamenná vesmírná tělesa (o rozměrech od stovek metrů po stovky kilometrů) ve Sluneční soustavě, 90 % z nich obíhá v pásu planetek mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru, ale některé křižují i dráhu Země; asteroidy dosud nebyly všechny objeveny a zdokumentovány, ke světové špičce v jejich hledání i výzkumu patří také jihočeská hvězdárna na hoře Kleť (1070 m); objevitelé mohou asteroidy pojmenovat podle svého uvážení, a tak se často do vesmíru dostávají i kulturní osobnosti: asteroidy nesou jména Beethovena, Dickense, Dvořáka, Goyi, Michelangela, Mozarta, Němcové (a její knihy Babička), Shakespeara, Verna aj.    

 

 

 

 

Vítězslav Nezval (1900 – 1958): Pantomima

 

Abeceda

 

 

Vysvětlete alespoň na 2 – 3 příkladech, jak autor vidí všední skutečnost. Najděte v textu typické znaky poetismu.

 

 

Jaroslav Seifert (1901 – 1986): na vlnách TSF

 

Cirkus

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V čem byly básně jako tyto dvě nové v literárním světě (i ve společnosti vůbec) své doby? Jak se v nich odráží povaha tehdejšího světa? Jak promlouvaly do generačního rozčlenění společnosti?

 

Vítězslav Nezval: Edison

 

 

K jakému uměleckému směru text patří? Doložte i se zřetelem na grafickou stránku básnické skladby. Na jakých srovnáváních a paralelách je text založen? Co víte o titulní postavě?

 

Vladislav Vančura (1891 – 1942): Rozmarné léto

 

Najděte v textu znaky příslušného uměleckého směru a porovnejte je s obdobnými jevy v poezii. Charakterizujte autorův jazyk, odhadněte motivaci pro jeho používání.