I. Prostor pro hru a fantazii
1. Úloha hry a fantazie v životě člověka / 2. Aktualizace hry v umění 20. a 21. století, zejména v literatuře / 3. – 6. Příklady moderních literárních směrů a tvůrčích skupin využívajících princip hry
Rainer Maria Rilke (1875 – 1926): Sonety Orfeovi
(1922)
II.
Byla to téměř dívka. Povstala
z pravého štěstí lyry a básně;
přes závoj jara zářila jasně,
když si v mém uchu lůžko zchystala.
Spala ve mně. A vše bylo v jejím snu:
stromy, jimž můj obdiv hladí kmeny,
citlivé dálky, luh vycítěný
a každý úžas, jenž mě zasáhnul.
Spala svět. Bože, jenž zpíváš, jak jemně
ji stvořils, že prvně bděním zvábit
se nedala? Pohleď, vstala a spí.
Kde je pro ni smrt? Najdeš ještě dřív
ten motiv, než se tvá píseň stráví? –
Kam ze mě klesá?... Dívka byla téměř…
Objasněte, kdo je tou dívkou: odkud se vzala a kam zmizela?
Zhodnoťte jakovou stránku básně, objasněte některé tropy.
Třetí elegie
Jedno je oslavit milenku zpěvem, a jiné, běda,
jej, boha proudů a viníka, skrytého v krvi.
Milenka pozná už z dálky, že chlapec je její.
Co ten ale tuší o pánu slasti, který tak často, ach,
kanoucí z ponurých samot, ba ještě předtím než
něha žen je uměla mírnit, a jako by nikdy jí
snad ani nebylo, zvedal svou boží, mohutnou
hlavu a vyzýval noc k věčné vzpouře.
Ó, Neptun krve, ó, jeho strašlivý trojzub.
Ó, temný vítr, kroužený v lastuře prsou.
Slyš, jak si noc hledá noru a důlek. Vy, hvězdy,
rodí se ve vás snad rozkoš, s níž milenec hledá
obličej milé? Nevzešla něha, se kterou vnímá
jas její tváře, z čistoty nebeských sfér? (…)
Báseň hovoří o odlišnostech muže a ženy (chlapce a dívky) v partnerském vztahu. Čeho se týkají a jak se projevují? Souhlasíte s autorovým viděním tématu?
Guillaume Apollinaire (1880 – 1918): Pásmo
Objasněte autorovu tvůrčí metodu a určete její přednosti. Jak se tento postup projevuje v grafické stránce básně? Jak se nazývá příslušný umělecký (nejen literární) směr?
Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1914): Malý princ (1943)
Co všechno říká úryvek o rozdílu mezi světem dospělých a dětí? Jakou roli tu hraje hra a fantazie? Rozšiřte výpově´d o tématu knihy o některou z dalších epizod.
Asteroidy – planetky; kamenná vesmírná tělesa (o rozměrech od stovek metrů po stovky kilometrů) ve Sluneční soustavě, 90 % z nich obíhá v pásu planetek mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru, ale některé křižují i dráhu Země; asteroidy dosud nebyly všechny objeveny a zdokumentovány, ke světové špičce v jejich hledání i výzkumu patří také jihočeská hvězdárna na hoře Kleť (1070 m); objevitelé mohou asteroidy pojmenovat podle svého uvážení, a tak se často do vesmíru dostávají i kulturní osobnosti: asteroidy nesou jména Beethovena, Dickense, Dvořáka, Goyi, Michelangela, Mozarta, Němcové (a její knihy Babička), Shakespeara, Verna aj.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958): Pantomima
Abeceda
Vysvětlete alespoň na 2 – 3 příkladech, jak autor vidí všední skutečnost. Najděte v textu typické znaky poetismu.
Jaroslav Seifert (1901 – 1986): na vlnách TSF
Cirkus
V čem byly básně jako tyto dvě nové v literárním světě (i ve společnosti vůbec) své doby? Jak se v nich odráží povaha tehdejšího světa? Jak promlouvaly do generačního rozčlenění společnosti?
Vítězslav Nezval: Edison
K jakému uměleckému směru text patří? Doložte i se zřetelem na grafickou stránku básnické skladby. Na jakých srovnáváních a paralelách je text založen? Co víte o titulní postavě?
Vladislav Vančura (1891 – 1942): Rozmarné léto
Najděte v textu znaky příslušného uměleckého směru a porovnejte je s obdobnými jevy v poezii. Charakterizujte autorův jazyk, odhadněte motivaci pro jeho používání.